Voittajapak­kaukset Suomalainen Menestys­resepti 2023

Näin Mattilan voittoisat valmisruokapakkaukset saivat arvojensa mukaisen designin Suomalainen Menestysresepti 2023 -kilpailun kuvausten aikana. DesignCompany oli suunnittelemassa konseptia ideasta valmiiksi tuotepakkauksiksi.

Valion glögit – pakkausuudistus

Pakkausuudistusksen suunnittelu alkaa nykyisen pakkauksen toimivien osien kartoituksella. Älä muuta pakkauksesi toimivia osia. Erityisesti markkinajohtajan kannattaa tehdä pakkausdesignuudistukset tarkoin harkiten.

Kultasuklaan pakkaukset ja brändi-ilme

Onnistuneen pitkän ajan yhteistyön taustalla on yleensä ketju osaavia ihmisiä, jotka saattavat projektin yhdessä ammattimaisesti maaliin. Ammattimainen yhteistyö antaa parhaimmillaan paljon lisäarvoa pakkaussuunnitteluun.

Esimerkiksi tällä sivulla esitellyt suklaakääreet on toteutettu luotettavan pitkän ajan yhteistyökumppanini Granon kanssa. Tuttujen osaavien ihmisten kanssa projektit sujuvat mallikkaasti myös painatusvaiheessa.

Koivunmahlojen raikkaat pakkaukset

Meillä on Suomessa upeat raaka-aineet ja maailman puhtain luonto. Niihin nojaten on helppo puhua pakkauksilla tositarinaa tuotteen alkuperästä.

Viinietikettien suunnittelu, Hartwall

Suomessa viinipullojen etikettisuunnitteluun panostaminen on keskeistä. Nimittäin ns. viinimaissa tuote valitaan useammin sisällön perusteella ja perinteinen valkoinen etiketti mustalla kaunokirjoituksella on vielä aika yleinen. Suomessa mieleenpainuvilla – kuvallisilla, värikkäillä ja näkyvillä pakkauksilla on oma vankka kannattajakuntansa.

Parfymipakkaus, Kotkamills

Tätäkään pakkauskonseptia ei olisi syntynyt ilman yhteistyötä erittäin taidokaan rakennesuunnittelijan kanssa. Tuottessa yhdistyvät niin loistava rakenne, laadukas kartonki, kuin kustannustehokkaasti suunniteltu designkin.

Kotkamills pääsee esittelemään tällä pakkauskonseptilla kartonkituotteitaan asiakkailleen. Omia tuotteitaan on helppo mennä esittelemään vaikka kansainvälisille kosmetiikkayrityksille, kun heille voi jättää malliksi laadukkaat näytteet.

Valion Tuuti-pakkausten uudistus

Valion Tuuti -äidinmaidonkorvikkeiden pakkausilmeeseen haluttiin tuoda lisää pirteyttä ja selkeyttä. Mietimme tarkoin, mitä elementtejä muutamme, jotta hyvässä markkina-asemassa oleva tuote säilyy edelleen tunnistettavana. Ratkaisu löytyi kuvitusten uudistamisesta.

Kahvimaito uudessa kuosissa, Valio

Erikoiskahvien suosio on räjähtänyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Megatrendit kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon myös pakkauksia suunniteltaessa. Suosittuun barista-trendiin vastattiin Valion kahvimaitojen pakkausdesignien uudistuksessa.

Uusi puun brändiuudistus

Uusi puun toiveena oli metsästä ja puusta kertova suomalainen visuaalinen ilme. Merkin pohjaksi valikoitui monista suunnittelemistani vaihtoehdoista puun rungon poikkileikkauksessa nähtävillä olevat vuosirenkaat. Logosta haluttiin tyylikäs ja aikaa kestävä. 

Visuaalinen ilme historiaa vaalien, Tam-Silk

Tam-Silk on ekologisia vaatteita Suomessa jo vuodesta 1925 valmistanut yritys, jonka kotimaiset tuotteet syntyvät Kangasalan tehtaalla puuvillasta, merinovillasta, villasilkistä sekä bambusta. Tam-Silkillä on pitkä historia ja tämän kotimaisiin oloihin sopivia vaatteita valmistavan brändin kanssa työskentely oli minulle hyvin mieluinen tehtävä.

Puhtikaura pakkausilme

Kun Tepi Viipurilaisesta Kotileipomosta soitti minulle kertoakseen valmisteilla olevasta kaurainnovaatiosta ja pyysi mukaan osaksi tuotteen lanseeraustiimiä, olin innoissani. Kaurabuumi oli silloin vasta nostamassa päätään.

Herkulliset pakkaukset pH7

Konditoria pH7 täytti kymmenen vuotta vuonna 2017. Kondiittori ja omistaja Toni Rantala halusi uudistaa yrityksensä visuaalisen ilmeen syntymäpäivien kunniaksi. Siitä saakka olemme luoneet ja uudistaneet brändiä ja pakkauksia vaihe vaiheelta pitkäjänteisesti – jo viisi vuotta.

Minyn visuaalisen ilmeen suunnittelu, Tokmanni

Tokmanni valitsi DesignCompanyn suunnittelemaan uuden Miny -lifestyle konseptin. Työhön kuului logon suunnittelu. Pakkausilmeelle tehtiin mallit, joiden avulla Minyn pakkauksia pystyy suunnittelemaan eri tahoilla. Graafinen ohje oli osa projektia.

Metsä Boardin pakkaus­kartonkien näytekansiot

Metsä Boardin tuottamien pakkauskartonkien esittelymateriaalien designtyö oli kiehtova toimeksianto suunnittelijan näkökulmasta. Harvoissa töissä pääsee suunnittelemaan näin laajalti erikoisefektejä ja eri kartonkien ominaisuuksia parhaalla tavalla esiin tuovia grafiikoita.

Koskenkorva Vodkan lahjapakkaus, Anora

Vuoden Huippujen short-listalla nähdyn Koskenkorvan tuntee jokainen suomalainen. Ohrasta tislatun vodkan ikoninen brändielementti on pohjanmaalainen viljapelto latoineen. Tässä lahjapakkauksessa perinteistä peltomaisemakuvitusta käytettiin uudella tavalla; valokuvamaisesti ja hopeavärillä painettuna.

Kalaneuvoksen pakkaukset Sauna, Terva ja Viima

Olemassa olevaan pakkausilmeeseen voi lähteä suunnittelemaan kokonaan uuttakin tuotesarjaa. Vieläpä siten, että uusi tuotesarja on aivan omansa näköinen, vaikka onkin linjassa olemassa olevien pakkausten kanssa.

Pakkaus nosti tuotteen arvoa 70 %

Helsingin Olkaimen omistaja Marjaana halusi tuoda markkinoille uuden tuoteryhmän business-pukeutujille. Business-olkaimille ja vöille ei löytynyt valmiita pakkauksia, jotka olisivat täyttäneet uuden kohderyhmän vaatimukset.

Suomalaisia metsänantimia vientiin, Arctic Raw

Vientiin tähdätessä elintarvikkeiden brändäys erityisesti pakkausten avulla on tärkeää. Harva suomalainen brändi on saanut ulkomailla niin vahvaa jalansijaa, ettei tuotteesta kertominen ole enää keskiössä. Pakkaus on se media, jolla relevantteja sisältöjä viestitään kuluttajille ja tästä syystä pakkausten huolellinen suunnittelu maksaa itsensä varmasti takaisin lisääntyneenä myyntiä ja korkeampana hintapositiona.

Hunajalahja­pakkauksen yllätys, Arctic Raw

Eritoten verkkokaupan pakkaamisessa ja lahjan saamisessa oleellista on avauskokemus, eli unboxing. Pakkauksen suunnittelulla on paljon annettavaa avauskokemukselle. Brändiä rakennetaan keskittymällä tarkasti jokaiseen yksityiskohtaan.

Scroll to Top