Mattila Brosin menestyksekkäät valmisateriat

Voittajapak­kaukset Suomalainen Menestys­resepti 2023

Näin Mattilan voittoisat valmisruokapakkaukset saivat arvojensa mukaisen designin Suomalainen Menestysresepti 2023 -kilpailun kuvausten aikana. DesignCompany oli suunnittelemassa konseptia ideasta valmiiksi tuotepakkauksiksi.

Outi osaa kuunnella rivien välistä, nähdä sen, mitä itse asiakkaana ei ole vielä osannut katsoa. Outin intohimo työhön, luja ammattitaito ja aito inhimillisyys luo lopputuloksen jota tajuaa toivoneensa vasta kun sen näkee! Emme voisi olla tyytyväisempiä saumattomaan ja kaikkien mielipiteitä kunnioittavaan yhteistyöhön jota olemme Outin kanssa saaneet tehdä, voimme todella lämpimästi suositella!

Essi Sivula
Mattila Bros

Herkulliset valokuvaajan ottamat annoskuvat ovat koko konseptin ydin. Kuva Jussi Koivunen, stailisti Essi Sivula.

Konseptin kirkastaminen

Mattila Brosin Tero sai ilokseen kuulla kesällä 2022, että heidän valmisruokakonseptinsa valittiin Suomalaisen Menestysreseptin finalistien joukkoon. Saatuaan suositukset DesignCompanysta pakkausten suunnittelijana hän soitti Outille ja pyysi mukaan tiimiinsä.

Mattilan perheyrityksen tuotteet nojaavat aidon savustuksen perinteeseen. Tiiviisti tämän teeman ympärille rakentui myös valmisruokien sarja ja niiden pakkaukset. Pakkauksista tulee esiin laadukkaista raaka-aineista hitaasti kypsyttämällä valmistettu maukas ja täyttävä ruoka.

Perinteitä kunnioittavaa valmisruokabrändiä alettiin suunnitella kesällä 2022. Kävimme läpi elementtejä, joilla saamme parhaalla mahdollisella tavalla tuotteiden lupaukset esille pakkauksissa. Ihminen ostaa tarpeen lisäksi arvojaan vastaavia tuotteita. Näissä ruuissa on uskottava rehti lupaus ja sen me halusimme myös aidosti välittää. Lähiruoka lisäsi tarinamme arvoa.

Oli huikea kokemus päästä mukaan tuotantoyhtiön luotsaamaan tv-sarjaan ja jopa sen kuvauksiin. Lopputuloksen seuraaminen oli lähes turhan jännittävä puuhaa ihan näin kotikatsomostakin käsin.

Outi Oravainen
DesignCompany

Perheyrityksen arvot pakkaukseen

Suunnittelun keskiössä oli Mattilan oma brändi suhteessa rakennettavaan valmisruokabrändiin. Minkä verran tuotteet ovat Mattilaa ja minkä verran yritykselle uutta aluevaltausta, eli arteriasarjaa. Tuotteiden nimeäminen oli yksi tärkeä vaihe. Erilaisilla nimeämistavoilla voidaan luoda kuluttajalle hyvinkin erilaisia mielleyhtymiä myytävästä tuotteesta.

Teron päiväkirjakamera kuvasi silloin tällöin suunnitteluprosessiamme tuotantoyhtiölle kuvamateriaaliksi. Suomalainen menestysreseptihän on MTV3:n ohjelmasarja, jossa seurataan kilpailijoiden tuotteiden matkaa ideasta valmiiksi tuotteiksi S-ryhmän kauppojen hyllyille.

Tarinan ja historian perusteella useista vaihtoehdoista lopulliseksi designiksi valikoitui tumman puhuva savuisuus ja rouhea muotokieli. Yksinkertaisella ulkoasulla viestitään mutkattomuudesta ja puhtaista raaka-aineista. Essin ja kuvaaja Jussin loihtimilla upeilla valokuvilla saamme tuotua esiin paitsi itse annokset, myös pitkän haudutuksen ja miedon savustuksen merkityksen ruokien hyvälle maulle. 

Tuomariston pisteet ja kuluttajien arviot

Kuluttajatutkimus on tärkeä osa pakkaussuunnittelua. Suomalainen Menestysresepti tarjoaa kuluttajatestin kaikille kilpailijoilleen. Meidän tuotteemme saivat testaajilta erinomaiset arviot.

Saimme sen lisäksi arvokasta palautetta tuomaristolta jo suunnitteluvaiheessa. Tarvittavat parannukset tehtyämme aloimme suunnitella pakkauksiin merkintöjä ja tekstejä paikoilleen.

Ohjelmasarjan yksi jakso on omistettu kokonaan pakkausten suunnittelulle. Mattila Brosin pakkausten suunnittelijana Outi Oravainen vieraili tuossa jaksossa. Jakson aikana katsojille näytetään pakkaussuunnitteluprosessia, sekä paljastetaan minkälaisiin pakkauksiin kilpailijat aikovat tuotteensa pakata. Samalla kuullaan myös tuomariston palaute, ensin ensimmäisen pakkaustyöpajan tuotoksista, ja muutosten jälkeen lopputuloksesta. Viimeistellyt designit esitellään jakson lopussa. Saimme tuomaristolta pakkauksista täydet pisteet, eli jokainen tuomari antoi parhaan mahdollisen arvosanan!

Tuomariston pisteytyksen perusteluina kuultiin muun muassa loppuun saakka mietityt pakkausmerkinnät ja viimeistelty design. Ymmärrettävästi tarinasta kertova kuvitus ja selkeät konseptin mukaiset tuotelupaukset saivat myös kiitosta. Jukka Kurttila intoutui onnittelemaan sitä, joka nämä pakkaukset on suunnitellut.

Mattila Brosin valmisruoat voittivat lopulta finaalissa koko kilpailun. Aterioita myytiin S-ryhmän kaupoissa ensimmäisen puolen vuoden aikana lähes miljoona kappaletta. Hieno suoritus, vai mitä.

DesignCompanyn suunnittelema valmisruokapakkaus Mattila Brosille
Rouhealla taustalla ja ryppyisellä leivinpaperilla saa kuvaan oikeanlaista tunnelmaa.
Cheese Burger pasta valmisruokapakkauksen suunnittelu Pakkaussuunnittelija Outi
Ylöjärvi Smokehouse -sarjan uusin valmisruoka-annos on Juustoburger-pasta.
Scroll to Top