Glögivalikoiman pakkausuudistus

Valio

Sain Valiolta mieluisan tehtävän suunnitella pakkausuudistus heidän glögeilleen. Glögiuudistus oli yksi niistä projekteista, joita minulla on kunnia käydä tekemässä viikoittain Valion pääkonttorilla.

Valio valmistaa neljää glögivarianttia joulusesonkiin. Toimeksiannon tavoitteena oli uudistaa kaikkien glögien pakkausilme vanhaa kunnioittaen siten, että tuotteet voi edelleen vaivatta tunnistaa tutuiksi laadukkaiksi Valion glögeiksi. Pakkausilmeen päivitys tähän päivään toi glögien designiin uutta ja raikkaan jouluista tunnelmaa. Pakkausuudistuksen yhteydessä haluttiin myös yhdistää kaikki neljä tuotetta selkeäksi sarjaksi. Mausteisempi Hehku oli aiemmin hieman erilaisessa ulkoasussa, kuin sarjan muut tuotteet.

Pakkausuudistuksessa jäljelle jätetään designin toimivat osat

Pakkausuudistuksessa jätin jäljelle kunkin maun toimiviksi todetut värikoodaukset. Tuttua uusissa pakkauksissa ovat myös höyryävät mukit. Modernisoin kuvituksia hyvin hienovaraisesti. Toin uusiin designeihin keveyttä ja raikkautta lisäämällä valkoista väriä. Kunkin pakkauksen yläreunoja koristaa nyt tähtikimallus, kuin lumisade. Valkoinen joulu on jokaisen suomalaisen toive.

Painotekniset mahdollisuudet käyttöön

Kun puhutaan nestekartonkipakkauksista ja niihin soveltuvista painomenetelmistä, törmätään helposti rajalliseen painovärien määrään ja painatusmahdollisuuksien rajallisuuteen. Painotavasta riippuen kaikenlaiset kuvat eivät toistu tölkeissä kauniisti, vaan suunnittelijan pitää ymmärtää minkälaisia kuvia designeihin voi valita. Pieniä koristeluja tai ohuita tekstejä ei voi toteuttaa millä väreillä tahansa. Nämä kaikki asiat pitää ottaa huomioon jo pakkaussuunnittelun alkuvaiheessa, jotta ei tehdä turhaa työtä. Pakkaussuunnittelijan on ymmärrettävä, mikä on teknisesti mahdollista.

Ruoka & Juoma
Brändäys, Markkinointimateriaalit, Vientipakkaussuunnittelu, Visuaalinen identiteetti