Outi Oravainen
DesignCompany

PT-kaupan vaatimukset pakkauksille

Mitä paremmin tuotteesi pakkaus vastaa sitä myyvän tahon vaatimuksiin, sen todennäköisemmin saat tavoittelemasi hyllypaikan ja hyvän myynnin. Päivittäistavarakauppa on tarkoin suunniteltua ja oman tuotteen näkyvyys kilpailijoiden joukossa kannattaa pitää mielessä alusta saakka.

Pakkaussuunnittelua aloitettaessa on tärkeää ottaa huomioon tuotteesi tulevat myyntikanavat ja hyllypaikat. Myydäänkö tuotettasi etupäässä verkkokaupassa vai kivijalassa? Entä mille hyllypaikalle tuotteesi sijoitetaan päivittäistavarakaupassa? Keitä ovat kilpailijasi ja millaisia ratkaisuja heillä on käytössään?

Päivittäistavarakaupan toimijoilla on kullakin omat tarkat pakkauksille asetetut reunaehtonsa, ja tavoiteohjelmat. Ketjut ottavat tuotteesi myyntiin todennäköisemmin, kun tuotteesi on suunniteltu vastaamaan heidän pakkauksille asettamiaan ilmastotavoitteita.

Yhtä lailla vaikuttaa se, kuinka tarkasti tutkittua tietoa sinulla on esittää tuotteesi tueksi. Esimerkiksi pakkauksia kannattaa tutkia kuluttajatesteillä jo suunnitteluvaiheessa ja kertoa hyvistä tuloksista jälleenmyyjillesi. Jos tuotteesi päihittää kilpailukentän, menestys on taattu. Hyvä myyntidekki onkin ensimmäinen edellytys päivittäistavarakaupan valikoimiin pääsemiseksi.

Olethan tutustunut jälleenmyyjiesi pakkauksia koskeviin tavoitteisiin ja noudatat niitä mahdollisuuksien mukaan?

Outi Oravainen – DesignCompanyn toimitusjohtaja ja pakkaussuunnittelija
Scroll to Top