Outi Oravainen
DesignCompany

Kuluttaja­tutkimus kertoo pakkauksen menestyksestä

Kuluttajatutkimuksella saat arvokasta tietoa pakkauksesi tulevasta menestyksestä. Pääset selvittämään oikeilta ostajilta, miten halukkaita he olisivat ostamaan tuotteesi. Oikean hintaposition haarukoiminenkin voi olla tarpeellista. Kaikkein kalleinta on lanseerata tuote, jolle ei ollutkaan kysyntää.

Ajaahan tuotekehitystäsi varmasti kuluttajan tarve, eli se, että kohderyhmältäsi löytyy aito syy ostaa tuotteesi?

Kuluttajatutkimus on tarpeellinen työkalu konseptien arvioinnissa. Kaikkein paras lähtökohta on kartoittaa kuluttajien tarvetta jo ennen ensimmäisenkään konseptin luomista. Ilman riittävää kysyntää tuotteella ei ole elinehtoja.

Kuluttajatutkimuksella voidaan selvittää paitsi konseptisi ostohalukkuutta, myös pakkassuunnittelun tuotteellesi luomaa mielikuvaa. Ostokiinnostuksen lisäksi voidaan tutkia vaikkapa tuotteen oikeaa hintapistettä tai erottuvuutta kilpailijoista.

Hyllynäkyvyys on tärkeää ottaa huomioon pakkauksia suunniteltaessa. Myös erottuvuutta kilpailijoista voidaan tutkia silmänliiketutkimuksella ja muilla kuluttajatutkimuksen keinoilla. Hyllyssä voi erottua väreillä, muodoilla, viesteillä, tai vaikka kuvituksella. Mutta mikä on juuri sinun kohderyhmäsi mielestä relevantein tapa – siitä kannattaa ottaa selvää.

Kuluttajatutkimuksista saatujen hyvien tulosten avulla omaa tuotetta on helpompi myydä myös esimerkiksi keskusliikkeille.

Pakkaustutkimus auttaa todentamaan tuotteen potentiaalin ennen lanseerausta. Epäonnistunut lanseeraus on kallis ja ikävä tapa tehdä väliin jäänyt kuluttajatutkimus.

Kuluttajatutkimus antaa myös pakkaussuunnittelijalle arvokasta tietoa siitä, miten lopullinen konsepti kannattaa rakentaa.
Scroll to Top