Älykkäät 2D-koodit pakkauksiin EAN-koodien rinnalle

Ensimmäiset suomalaiset toimijat ovat kertoneet tuovansa uusia kaksiulotteisia älykkäitä viivakoodeja pakkauksiinsa jo vuoden 2024 aikana.

Tavanomaisten viivakoodien rinnalle alkaa pian ilmestyä niin sanottuja 2D-viivakoodela. Ne näyttävät vähän QR-koodeilta, mutta kassajärjestelmät pystyvät lukemaan niitä, kuten enareitakin. Niiden takaa löytyy siis tuotteen hinta.

Mutta eipä siinä todellakaan kaikki, vaan näiden uusien koodien taakse voidaan koodata paljon enemmän tietoa, kuin mitä nykyisin pystytään. Koodia voidaan rikastaa vaikkapa tuotetiedoilla, eränumerolla, pakkauspäivällä, -ajalla ja -paikalla. Mikä parasta, koodin taakse saadaan kuluttajaa kiinnostavaa tietoa.

Vain taivas on rajana, mitä brändit keksivät koodin taakse loihtia. Tässä on mahdollisuus jakaa oikeaa tietoa. Kertoa tuotteen pakkauksen raaka-aineista ja kierrätettävyydestä, tai vaikka tuotteen hiilijalanjäljestä. Olisiko uusimmat reseptit tai kosmetiikan tuotekehittäjän tarina kuluttajalle kiinnostavaa sisältöä? Haluaisikohan kukuttaja päästä näkemään kevätkylvöä, josta tuotteen raaka-aine on saanut alkunsa?

Tai miten olisi pelillinen sovellut koodin taakse, joka saisi kuluttajan skannaamaan koodin useammankin kerran palatakseen kiinnostavan sisällön pariin.

Koodi tuo myös teollisuudelle uusia mahdollisuuksia optimoida tilaus- ja toimitusketjuja. Paikantaa mahdolliset virheelliset tuotteet tai seurata tuotteiden matkaa ja menekkiä. Tällä päästään vaikuttamaan esimerkiksi ruokahävikin minimoimisen. Koodin avulla tuotteen hintaa voidaan kaupassa muokata sen mukaan, miten lähellä viimeinen myyntipäivä on.

Kuluttaja voi skannata koodin suoraan kännykkänsä kameralla. Kassapääte tarvitsee koodin lukeakseen tietynlaisen lukijan.

Aasiassa koodien käyttö on pisimmällä. Euroopassa ja Jenkeissä koodia kokeillaan parhaillaan. Suomessa ylimenokausi on suunniteltu vuoteen 2027, mutta ensimmäiset integraatiot ovat tosiaan tulossa kauppoihin jo vuonna 2023. Kannattaa siis suunnata katse koodeihin.

10 syytä rakentaa yrityksen somepresenssiä

Asiantuntijavaikuttajalla on vaikutusvaltainen mahdollisuus levittää sosiaalisessa mediassa oikeaa tietoa ja lisätä yleissivistystä. Yrityksillä olisi valtavasti käyttämätöntä potentiaalia sosiaalisessa mediassa vaikuttaa yhteiskunnallisesti kestävällä tavalla.

Olen saanut valtavasti itselleni puhumalla pakkaussuunnittelusta somessa. Yhteisöni kommentoi ahkerasti ja rakentavasti. Olen päässyt pois suunnittelijan elinpiirini kuplasta. Vuorovaikuttamalla ihmisten kanssa olen itse oppinut valtavasti. Ymmärrän entistä paremmin, mitä kuluttaja ajattelee ja miten hän toimii. Keskustelumme herättävät usein uudenlasta ja monipuolista ajattelua esille tuomistani aiheista. Se on valtava rikkaus.

Puhun videoillani esimerkiksi ekologisemmista pakkausvalinnoista ja kierrätyksestä. Moni onkin kommentoinut alkaneensa katsoa pakkauksia kaupassa eri silmin. Tällaiset kommentit motivoivat jatkamaan sisällöntuotantoa.

On etuoikeus rakentaa kanavaa, jolla yhteisöni voi myös kommunikoida keskenään. Jakaa tietoa ja vinkkejä. Tässä olisi iso potentiaali muillekin yrityksille sitouttaa asiakkaitaan somessa. On erittäin arvokasta kuulla, mitä muut ajattelevat bisneksestäsi.

TikTokissa muuten tavoittaa jo ihan aikuisiakin käyttäjiä, mutta erityisesti nuoret siellä on helppo saada ”kiinni”. Nuoret kuluttavat tietoa usein mieluummin videomuodossa, kuin tekstimuodossa. Tämä yritysten olisi hyvä pitää mielessä sisältöä suunnitellessaan. Nuorten usko omaan pärjäämiseen työelämässä on heikentynyt vuosi vuodelta. Yritykset pystyisivät osaltaan vähentämään työelämään liittyviä vääristymiä nuorten keskuudessa näyttämällä somessa, minkälaista heidän työpaikallaan oikeasti on. Oikea tieto lieventää oletuksia.

Tein taannoin someen työpaikkailmoituksen videon muodossa. Sain siihen muutamassa päivässä yli sata hakijaa. Tässä yksi hyvä syy lisää yritysten rakentaa omaa presenssiään nuortenkin suosimiin kanaviin.

Pakkaussuunnittelija Outi Oravainen Somessa
10 syytä rakentaa somenäkyvyyttä

Pakkaussuun­nittelija Outin TikTok-matka

”Miten on mahdollista, että puhut pahvilaatikoista ja minä vielä katson?” Näitä kommentteja olen saanut sosiaalisen median kanaviltani lukea useaan otteeseen. Samaa olen itsekin ihmetellyt niin monet kerrat viimeisen vuoden aikana.

Aloin tuottaa someen sisältöä pandemiasulkujen aikana opiskelemani tutkinnon jälkeen. Valitsin kanavakseni Instagramin, olihan se kuvasovelluksena visuaalisin valinta. Olin päättänyt, että sovellan oppimaani vähintään vuoden verran käytäntöön ylläpitämällä DesignCompanyn tiliä. Se oli aika pitkä vuosi. En päässyt yhtään tekemisen päälle, olin jäykkä ja pakotettu.

Alun perin halusin opiskella ja ymmärtää sosiaalisen median lainalaisuuksia, jotta ymmärrän asiakkaideni tarpeita paremmin. Aiemmin en oikein pystynyt edes keskusteleman asiakkaideni kanssa somemarkkinoinnista.

Itselleni lupaamani vuosi tahmeaa Instagramin päivitystä tuli täyteen, jolloin kynä tipahti kädestäni. Hyvä ystäväni kannusti minua moneen kertaan laittamaan vielä pari videota TikTokiin. Nauroin. Enhän tee mitään ”tanssillista sisältöä”.

Kesällä 2022 perkasin mansikoita pakkaseen ja tuijotin samalla Stora Enson tuottamaa mansikkalaatikkoa. Pohdin, miten paljon minulla olisikaan sanottavaa tuosta laatikosta. Siltä istumalta videoin laatikkoa ja puhuin kameran takana sanottavani. Tein samalla pari muutakin videota ja iskin ne turhia miettimättä TikTokiin.

Vastoin kaikkia ennakko-odotuksia videoni saivat ehkä jopa kymmeniä katseluita ja tilini kasvoi muutaman seuraajan verran. Tästä innostuneena tein muutaman videon lisää. Niissä uskalsin jopa puhua kameran edessä.

Siitä se sitten lähti. Nyt reilun vuoden kuluttua minulla on vajaa 50 000 seuraajaa ja Grand Onen paras somepresenssi -voitto taskussa. Ei sitä täydellisen videon syntymistä kannata jäädä odottamaan. Sen sijaan kannatta vain aloittaa oppimismatka, kaikilla muillakin se on ollut joskus alussa. Nimimerkillä kokemusta on.

Pakkaussuunnittelija Outi Voitti Grand One Paras somepresenssi -kategorian 2023
Grand One 2023 Paras somepresenssi voitto Pakkaussuunnittelija Outille

Pakkaussuun­nittelun tekninen toteutus

Säästät varmuudella rahaa, kun ostat pakkaussuunnittelun taholta, joka ymmärtää pakkauksen toteutuksen tekniset haasteet.Vaikka pakkausdesign näyttäisi PowerPoint-esityksessä kuinka hienolta. Vaikka sen suunnitteluun olisi uponnut kunnon kustannukset. Suunnitelmalla ei tee mitään, jos sitä ei pysty käytännössä toteuttamaan.

Pakkauksen suunnittelussa täytyy ottaa huomioon monia teknisiä seikkoja. Pakkauksen käytettävyys, tuotteen säilyvyys valitussa pakkausratkaisussa, pakkausmateriaalit, painomenetelmät, ekologisuus, tuotannon vaatimukset. Esimerkiksi pakkauslinjasto, logistiikka, hinta ja niin edelleen.

Materiaalivalinta on kriittinen. Elintarvikkeissa pakkauksen materiaalivalinta vaikuttaa mm. tuotteen säilyvyyteen. Mitä pidempään säilyvä tuote, sen ekologisempi. Sitä helpompi se on myös saada myytyä jälleenmyyjille. Jos elintarvike voidaan pakata materiaaliin, joka ei vaadi kylmäketjua, on se kylmän vaativaa kilpailijaansa edullisempi logistiikassa, ekologisempi ja yleensä myös säilyvämpi.

Materiaalivalinnoilla ohjataan tuotteen ekologisuutta. Materiaalia vähentämällä tai ohentamalla saatetaan saada mittaviakin säästöjä ja alentaa tuotteen hiilijalanjälkeä.

Kierrätettyjä tai osin kierrätetystä raaka-aineesta tehtyjä materiaaleja kannattaa miettiä aina, kun ne tulevat kyseeseen. Muovin korvaaminen on megatrendi, jossa kannattaa olla mukana, mikäli se ei heikennä ketjun muita lenkkejä. Ruokahävikki on aina isompi paha ympäristön kannalta, kuin yksikään yksittäinen pakkausratkaisu voi koskaan olla.

Tuotteen säilyminen ehjänä ja käyttökelpoisena koko pakkauksen elinkaaren ajan on pakkauksen ja sen materiaalien tärkein tehtävä. Materiaalivalinnoilla vaikutetaan oleellisesti myös pakkauksen käytettävyyteen. Vai mitä mieltä olet kinkkupaketista, joka repeää seitsemänä osana, kun yrität avata sen ”repäise tästä” -kohdasta?

Monomateriaali on aina kierrätyksen kannalta parempi vaihtoehto, kuin monesta eri materiaalista valmistettu pakkaus. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että PET-muovipulloon kannattaa valita myös muovinen etiketti, eikä esimerkiksi paperinen. Haastavampaa yhdestä materiaalista valmistaminen on erilaisten kalvojen osalta, koska kalvoissa on usein pakko olla eri materiaaleista valmistettuja kerroksia.

Liian ohueksi ohennettu pakkaus voi kääntyä itseään vastaan. Pakkaus menee rikki logistiikassa, esimerkiksi kauppakassissa. Silloin kuluttaja ei varmasti osta samaa tuotetta toista kertaa. Muovia on myös alettu korvata kartongilla ja muilla sellupohjaisilla materiaaleilla. Tämä on oikein tervetullut ilmiö niin kauan, kuin tuote varmasti kulkeutuu kotiin saakka ehjänä.

Yksi tärkeä osa pakkauksen teknistä toteutusta on käytettävyys. Hyvä pakkaus on helppo avata, mutta se ei aukea vahingossa esimerkiksi kauppakassissa. Se että pakkaus on helppo avata, vaatii sen, että kuluttaja ymmärtää, miten ja mistä pakkaus aukeaa. Lisäksi pakkauksen on hyvä olla uudelleen suljettava, tai sellainen, jossa tuotetta voi kätevästi säilyttää, jos sitä ei käytetä kerralla. Inklusiivinen, eli kaikille saavutettavissa oleva, pakkaus on tulevaisuutta.

Pakkauksen tekninen toteutus on oiva keino kasvattaa tuotteen myyntiä. Käytännöllisessä pakkauksessa oleva tuote tulee helpommin ostettua uudelleen. Ihmiset haluavat kuluttaa arvojensa mukaisesti. Aidosti ympäristöystävällinen pakkaus myy paremmin. Pakkauksen muodolla, materiaalilla tai muulla toteutuksella on mahdollista erottua kilpailevista tuotteista. Se, että pakkaus saa näkyvyyttä kaupan hyllyssä, verkkokaupassa, somessa tai vaikkapa kuluttajan omassa jääkaapissa, on aina hyvä asia.

Pakkaus konseptista valmiiksi tuotteeksi

Onhan tuotteellasi ylivoimainen kilpailuetu? Kun se löytyy, kannattaa konseptointi aloittaa. Lue tästä pakkaussuunnittelun vaiheet.

Tuotteesi tulee menestymään, kun se vastaa aitoihin kuluttajan tarpeisiin. Reason to buy kannattaa kartoittaa kuluttajatutkimuksilla. Arvaamalla toteutettu lanseeraus saattaa tulla kalliiksi.

Omaa tuotetta ja sen pakkausta kannattaa peilata myös kilpailijoihin. Erottautumistekijät kilpailevista tuotteista pitää miettiä tarkoin jo pakkaussuunnittelubriifiä laadittaessa.

Briifin perusteella pakkaussuunnittelija suunnittelee luonnoksia, joissa tärkeimmät viestit tulevat varmasti parhaalla tavalla esille. Jos kuluttaja ei huomaa pakkausta ja sen etuja muutamassa sekunnissa kaupan hyllyä katsoessaan, tuote ei tule ostetuksi. Liian monta viestiä yhdessä pakkauksessa takaa sen, ettei mikään niistä erotu kuluttajan silmiin saakka.

Pakkausratkaisu on olennainen osa pakkauskonseptia. Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata tuotetta logistiikassa. Tuotteen pitää pysyä ehjänä pakkauskoneessa, tehtaalta varastoinnin kautta kauppaan ja kaupasta kuluttajan kotiin. Samalla pakkauksen täytyy olla ekologinen. Ekologisuus ei ole pakkauksissa enää valikoitavissa oleva ominaisuus, se on itsestäänselvyys.

Hyvä pakkaus on lisäksi helppokäyttöinen. Sen saa auki. Tuote tulee hyvin ulos pakkauksesta ja pakkaus tyhjenee kokonaan. Pakkaus on uudelleen suljettavissa. Loistava pakkaus on inklusiivinen, kaikille saavutettavissa.

Intuitiivinen pakkaus on toivottavasti aika pakkaussuunnitteluprojektien lähtökohta. Mitä helpompi pakkausta on käyttää, sen useammin se tulee myös uudelleen ostettua.

Pakkauksen design on suunniteltava niin, että se on painokoneella toteutettavissa. Samoin pakkausmateriaalit on valittava niin, että pakkauskone osaa niillä tuotteen pakata. Pakkausmateriaalivalinnat vaikuttavat pakkauksen lopulliseen hintaan. Samoin pakkaukseen valittu materiaali vaikuttaa siihen, minkälaisia painomenetelmiä pakkauksen toteuttamiseen voidaan käyttää.

Ennen lopullisten pakkausten tuotantoon viimeistelyä pitää aina tehdä mockupit, eli pakkauksen fyysiset mallikappaleet. Mitään pakkausdesignia ei saa ikinä hyväksyä pelkästään tietokoneen ruudulta. Parasta olisi, että mallipakkaukset vietäisi aitoon myyntiympäristöönsä ja verrattaisi niitä kilpailijoihin. Jo ennen tuotantoa. Mieluiten kuluttajatutkimusten muodossa.

Viimeisessä vaiheessa laitetaan tekstit ja pakolliset pakkausmerkinnät pakkausluonnoksiin paikoilleen. Elintarvikepakkauksissa näitä ovat esimerkiksi tuoteseloste allergeeneineen sekä ainesosaluettelo, EAN-koodi ja mahdolliset muut merkit, kuten Hyvää Suomesta tai Avainlippu-merkki. Lisäksi tarvitaan muun muassa paikka päivämääräleimalle.

Kun pakkausluonnos on merkintöjenkin osalta hyväksytty, siitä tehdään painoaineisto valittua painomenetelmää varten räätälöitynä. Paino laatii vielä asiakkaalle vedokset ennen kuin tiedostosta tulostetaan painolevyt ja pakkaus painetaan. Usein pakkaussuunnittelija käy painossa valvomassa ensipainatukset, jotta värit ja elementit tulevat pakkauksiin juuri halutulla tavalla.

Mitä pakkaus­suunnittelussa pitää ottaa huomioon

Pakkaussuunnittelun lähtökohtia ovat esimerkiksi suunniteltavan tuotteen kohderyhmä, uniikki kilpailuetu ja sarjan muut mahdolliset SKU:t, eli variantit. Tuotteen ja sen pakkauksen suunnittelun tulisi aina nojata yrityksen strategiaan.

Kun pakkaussuunnittelu aloitetaan, on tärkeää pohtia tarkoin minkä kuluttajan tarpeen tuote täyttää. Kenelle tuote on suunnattu, ja miksi tämän kohderyhmän ihminen haluaa ostaa juuri sinun tuotteesi? Mikä tuotteen käyttötarkoitus on ja tuleeko kuluttajalla niitä tarpeita riittävän usein, jotta uusintaostoja tulee katteesi kannalta riittävästi. Mikä tuotteesta tekee paremman kuin kilpailevat tuotteet? Tuotteen ylivoimainen kilpailuetu on tärkeää saada viestittyä pakkauksessa selkeästi. 

Kun tuote ja pakkaus vastaavat yrityksen strategian tavoitteisiin, suunnittelu on helppoa. Pakkausta koskevat valinnat kannattaa tehdä yrityksen arvojen mukaisesti, silloin pakkaussuunnitteluprojektin suunta on oikea. Strategia voi ohjata ekologisiin tavoitteisiin, yrityksen tai tuotteen juuriin ja tariaan, hinta- ja laatupositioon tai moneen muuhun attribuuttiin.

Kilpailijat kannattaa tuntea tarkoin. Onko kilpailukentässä sinun tuotteesi mentävä aukko? Erottuuko pakkauksesi edukseen kilpailijoista. Tuleeko tuote kaupan hyllyssä riittävän hyvin esille. Kuluttaja ei päivittäistavarakaupan hyllyssä yhtä tuotetta kovin montaa sekuntia silmäile.

Huomioi pakkauksen suunnittelussa jo alkuvaiheessa mahdollisuus tuoda sarjaan jatkossa lisää tuotteita. Saman tuotesarjan pakkausten tulee olla yhteneväisiä, mutta helposti toisistaan erottuvia.

Yksi suurimmista pakkaussuunnittelun virheistä on se, että tuotteessa on liian monta tai liian sekavia viestejä. Olennaista on suunnitella pakkauksen ulkoasu riittävän helposti ymmärrettäväksi kuluttajaa ajatellen. Pakkauksesta pitää käydä ilmi tuotteen ylivertainen kilpailuetu.

Näin suunnitellut pakkaukset myyvät ja menestyvät.

Grand Onen voitto Pakkaussuun­nittelija Outille

Olen tehnyt TikTokiin pakkauksista kertovaa sisältöä kesästä 2022 lähtien. Haluan levittää kanavallani pakkausten ilosanomaa kaikkien kuuluville. Missioni on, että ihmisillä olisi kanava josta saa puolueetonta informaatiota pakkauksista. Haluan kertoa niin luksusbrändien hulppeista pakkauksista, kuin arkisesta piimäpurkistakin.

Ihmiset ovat ottaneet kanavani todella hyvin vastaan. Saan paljon seuraajieni pakkauksia lainaan unboxattavaksi. Kommenteissa käydään vilkasta ja positiivista keskustelua pakkauksista laidasta laitaan. Ihmiset ovat kertoneet, kuinka he ovat alkaneet kiinnittää pakkauksiin paljon enemmän huomiota kaupoissa nyt, kun ovat katselleet niistä kertovia videoitani.

Eniten tämä matka yhteisöni kanssa on antanut kuitenkin minulle itselleni. Olen ymmärtänyt lisää siitä, miten kuluttajat näkevät asiat ja mistä ostopäätökset kumpuavat. Olen myös oppinut, mihin asioihin ihmiset kiinnittävät pakkauksissa ja brändeissä huomiota.

Keväällä 2023 sain hienon kunnianosoituksen, kun kanavani Pakkaussuunnittelija Outi valittiin Grand One -kilpailussa paras somepresenssi -kategorian voittajaksi. Olen otettu siitä, että ammattilaiset halusivat jakaa kunniaa yksittäiselle ihmiselle, eikä isolle tiimille ja markkinointibudjetille.

Tässä on oiva osoitus siitä, että aidolla tunteella ja palolla saa isoja asioita aikaiseksi. Suosituimmilla videoillani on TikTokissa puoli miljoonaa katselukertaa, mikä on Suomen mittakaavassa hieno saavutus.

Suomalainen Menestysresepti -voitto kotiin!

Pääsin suunnittelemaan yhdessä Mattila Brosin tiimin kanssa heille upeat pakkaukset Suomalaista Menestysreseptiä varten. Suomalainen Menestysresepti on televisiosarja, jossa keitetään uudenlaiset elintarvikeideat valmiiksi tuotteiksi puolessa vuodessa.

Kun sain kutsun Mattila Brosin tehtaanmyymälälle sarjan kuvauksia varten loppukesällä 2022, en tiennyt yhtään, mitä tuleman pitää. Olin kuitenkin innolla mukana itselleni uudenlaisessa projektissa.

Kun saavuin kuvauspaikalle, kirkkaat valot tervehtivät minua jo ovelta. Tv-esiintymiset eivät välttämättä ole erikoisalaani, mutta ohjaaja osasi luoda rennon ilmapiirin. Kuvaussessio menikin yhdellä otolla varsin hyvin. Esittelin pätkässä Terolle uusimmat valokuvat pakkauksiin laitettuina ja tuotenimet viimeisteltyinä.

Aika lailla jännitin, kun tuo pakkausjakso sitten aikanaan näytettiin telkkarista. En yhtään tiennyt, onko minun juttujani edes otettu jaksoon mukaan, ja jos on, millä tavalla. Kämmenet hioten katsoin jaksoa, joka kuitenkin osoittautui iloiseksi yllätyksesksi. Tero nimittäin veti pakkauksilla tuomareilta täydet pisteet! Minäkin vilahdin jaksossa nopeasti. Voinpahan sanoa olleeni telkkarissa.

Terokin oli silmin nähden helpottunut. Hänen matkansa ohjelmassa oli siinne saakka ollut hieman kivikkoinen, ja Tero oli pisteissä ennen pakkausjaksoa altavastaajana. Tuomaristo kuitenkin arvosti pakkausten selkeyttä ja ymmärrettävyyttä, sekä hyvin viimeisteltyä ulkoasua. Myös sanalliset kierrätysohjeet saivat kiitosta.

Jos minulta kysytään, pakkausjakso käänsi Teron kelkan – siitä se voittokulku sitten alkoi. Lopulta Mattila Brosin valmisruokatuotteet voittivat koko kilpailun! Olen valtavan iloinen ja ylpeä koko meidän tiimistämme, sekä kiitollinen mahdollisuudesta olla mukana!

Voittokonseptin ydin – Suomalainen Menestysresepti

Osallistuin S-Ryhmän ja Foodwestin TV-formaatin kuvauksiin Mattila Brosin tuotteiden suunnittelijana. Me voitimme koko kisan – onnea Tero ja Essi Sivula!

Sain kesällä 2022 soiton Mattila Brosin Terolta. Minua oli kuulemma suositeltu heidän uusien tuotepakkaustensa visuaalisen ilmeen suunnittelijaksi. Eikä siinä vielä kaikki, vaan kyseessä olisi S-ryhmän Suomalainen Menestysresepti -ohjelmaan haku.

Olin joskus, jo vuosia aiemmin, ottanut S-ryhmään yhteyttä ja esittänyt toiveen, että Menestysreseptissä tuotaisiin vielä paremmin esille se, mikä on myyntipakkausten merkitys tuotteen menestykselle kauppojen hyllyissä. Ensimmäisinä tuotantokausina pakkauksille ei muistaakseni ollut omaa jaksoa, mutta nykyään sellainen on.

Muuta hyvää vaihtoehtoa ei ollut, kuin vastata Terolle kyllä. Rehellisyyden nimissä tosi-tv-formaattiin osallistuminen hirvitti aika paljon. Itse toimeksianto sen sijaan oli kiehtova ja mieluisa, joten kiinnostuin ja lähdin mukaan.

Ensimmäinen suunnittelupalaverimme pidettiin kesäisessä kahvilassa Helsingissä. Tällöin pakkaussuunnittelun hinta oli jo sovittu ja nimet kirjoitettu alle kuvauslupaan. Empimisestäni huolimatta päiväkirjakamera kävi heti ensitapaamisellamme.

Mattilalle itse tuotteen konsepti oli alusta saakka selvä ja kirkas. Hitaasti ja matalalla lämmöllä kypsytettyä herkullista, paikallista ruokaa, josta savu teki uniikin. Minun tehtäväkseni jäi viestiä pakkausten designilla konseptin ydin mahdollisimman selkeästi ja iskevästi.

Näiden valmisruokien alkuperä ulottuu 1950-luvun Kanadaan, jonne Mattilan perustajaveljeksistä toinen lähti töihin. Sieltä sai alkunsa smokehouse-perinne, joka on kantanut näihin päiviin saakka. Yksi pientä päänvaivaa aiheuttanut asia oli tuotteiden nimeäminen. Mielestäni Suomessa tuotteet kannattaa selvyyden vuoksi nimetä suomeksi. Näissä tuotteissa on kuitenkin niin vahva Pohjois-Amerikkalainen perinne, että päätimme käyttää reseptien alkuperäisiä nimiä.

Näiden pakkausten graafinen suunnittelu nojaa upeisiin tuotekuviin. Halusimme niihin rouheutta ja runsautta maukkaalla tavalla. Kuvat onnistuivat mielestäni hurjan hyvin. Yksinkertainen pakkausilme muodostuu valokuvissa käytetyistä herkullisista elementeistä ja sävyistä, yhdistettynä rouheisiin sanoihin ja fontteihin. Pakkausten takaosissa on hyödynnetty tuotekuvista tuttua leivinpaperia ja siten saatu yhtenäinen ilme ympäri koko kartonkisleeven.

Yksi toive oli, että pakkauksista halutaan mahdollisimman ekologiset. Rasioiksi valikoitui 75 % kierrätetystä muovista valmistettu malli. Täten rasian väri saattaa vaihdella erästä toiseen, riippuen siitä, minkä väristä muovia kierrätykseen on milloinkin sattunut tulemaan. Holkki on nuutattua kartonkia, joka kierrätetään kartonkijakeeseen.

Korkit tölkeissä? Inklusiivinen eli esteetön pakkaus

Minulta kysytään usein, miksi maitopurkissa pitää olla turhat, luontoa kuormittavat korkit. Keskuudessamme on paljon ihmisiä, joiden käsivoimat eivät syystä tai toisesta riitä avaamaan taiteltavia tölkkejä. Korkkien avaamiseen taas löytyy apuvälineitä. Joillekin korkit ovat siis elintärkeitä.

Osa ihmisitä valitsee korkillisen tölkin, jotta he voivat kuljettaa pakkausta vaikkapa kodin ja mökin välillä. Toiset taas säilyttävät tölkkiä jääkaapissa lappeellaan. Ravistamista vaativille tuotteille, kuten kaurajuomalle, korkki on todella tarpeellinen, jotta avatun tuotteen voi turvallisesti ravistaa jokaisella käyttökerralla.

Lääkepakkauksissa käytetään brailleja, eli näkövammaisille tarkoitettua pistekirjoitusta. Braillejen toivoisin yleistyvän yhä enemmän myös muissa pakkauksissa. Jonkun verran niitä näkee elintarvikepakkauksissa ja kosmetiikan pakkaamisessa, mutta suurin osa pakkauksista on edelleen näkövammaisille hankalia tulkita.

Muovipillit kiellettiin EU:n alueella. Miksi korvaavia pillejä tarvitsee edes kehitellä, juomanhan voi vaivatta juoda myös suoraan lasista ilman luontoa kuormittavia pillejä. Näinhän se on, suurimmalle osalle ihmisistä. Tiettyjä rajoitteita omaavat tai vaikkapa vanhukset, joiden kädet tärisevät liikaa, tarvitsevat kuitenkin pillejä juomiseen.

Kaikille saatavilla olevat pakkausratkaisut ovat nyt edelläkävijöiden suunnittelupöydillä. Kannattaa olla kärkikahinoissa mukana!

Korkkien pitää jatkossa pysyä kiinni pakkauksessa

EU on asettanut SUP (single use plastic) direktiiviin uusia määräyksiä, joita aletaan noudattaa siirtymäajalla, vuoteen 2024 mennessä. Yksi näistä koskee pullojen ja muiden pakkausten sulkimia. Kaikissa alle kolmen litran pakkauskissa korkkien pitää jäädä tavalla tai toisella kiinni itse pakkauksen runkoon. Direktiivi koskee tuotteita, jotka on tarkoitus nauttia tai käyttää sellaisenaan pakkauksesta. Näitä ovat esimerkiksi virvoitusjuomat…

Korkkien on siis tarkoitus jäädä kiinni sellaisten tuotteiden pakkauksiin, jotka käytetään kerralla ja mahdollisesti ulkona liikkuessa. Ruokakerma voisi olla esimerkki tuotteesta, jossa ei ole pakko siirtyä käyttämään kiinni jäävää korkkia, koska kermaa ei juoda suoraan pullon suusta, vaan se jatkokäytetään jollain tavalla.

Tavoitteena tällä säädöksellä on vähentää merten ja luonnon roskaantumista. Korkit päätyvät todennäköisemmin kierrätykseen, tai edes roskakoriin, kun ne pysyvät kiinni itse pakkauksessa.

Suomessa muovipullot päätyvät kierrätykseen erinomaisesti, koska meillä on käytössä toimiva panttisysteemi. Joskus palautukseenkin päätyy silti pulloja ilman korkkejaan. Etelä-Euroopassa merten roskaantuminen on paljon suurempi ongelma. Suomi ei kuitenkaan hakemuksesta huolimatta saanut oikeutta jäädä tämän uuden direktiivin toimeenpanon ulkopuolelle.

Virvoitusjuomissa kierrekorkit tulevat olemaan jatkossa kiinni jollain pidikkeellä. Osa korkeista jää kiinni pullon suulle, vaikka ovat kierteellä varustettuja. Tällöin korkki taitetaan taakse pakkauksesta kaatamista varten. On myös olemassa painettavia korkkeja, joissa ei ole kierteitä.

Pakkaus­tasi ei ymmär­retä – varma oston este

Kuluttaja käyttää päivittäistavarakaupassa yhden tuotteen valitsemiseen keskimäärin muutaman sekunnin. Jos tuotteesi ei tule siinä ajassa ymmärretyksi, se jää hyllyyn. On tärkeää huolehtia siitä, että pakkaus viestii kuluttajalle oikeita asioita.

Yksi tai kaksi tärkeintä viestiä on mahdollista kommunikoida pakkauksessa ymmärrettävästi. Jos tuotepakkauksessa on liian monta nostoa, mikään niistä ei nouse katsojan silmiin. Kuvallisia viestejä tulkitaan intuitiivisemmin kuin sanallisia. Värivalinnoilla luodaan väistämättä assosiaatioita.

Jos valitset kategoriallesi epätavalliset värikoodit tai viestit, sinun on hyvä varata brändillesi tavallista suurempi budjetti markkinointiin. Kun pakkaus viestii asioita, jotka eivät ole kuluttajalle ennestään tuttuja, kannattaa valmistautua opettamaan viestien merkitys itse.

Jos tuotteen sisältö ei ole kuluttajalle itsestään selvä, täytyy pakkauksella viestimiseen keskittyä erityisen tarkoin. Puhtikauran pakkauksen suunnittelu on ihan erilainen prosessi kuin vadelmajogurtin.

Kun tuot samaan tuoteperheeseen monta varianttia, teethän kuluttajan valinnan helpoksi erottelemalla tuotteet selkeästi toisistaan.

Kun tuttuun tuotteeseen tehdään mittava pakkausuudistus, on hyvä varata markkinoinnin resursseja uudistetusta ilmeestä viestimiseen. Usein markkinajohtajien pakkausuudistukset kannattaa tehdä vaiheittain, jotta ei hukata olemassa olevia
kuluttajia.

Puhtikauraperheeseen on tehty aikojen saatossa tuotelaajennuksia. Pakkaussuunnittelussa on hyvä ottaa aina jo alusta saakka huomioon mahdollisten uusien tuotteiden lanseeraus, vaikkei sellaisia olisi alkuvaiheessa suunnitteillakaan.
Puhtikaura oli lanseerausvaiheessa tuote, jota kukaan ei tuntenut. Oli tarpeellista kertoa pakkauksen avulla, minkälaisesta tuotteesta on kysymys ja miten sitä käytetään. Mitä selkeämmin uusista oleellisista asioista pystyy viestimään, sen todennäköisemmin tuote tarttuu ostoskoriin.

Pakkaus on iso osa brändisi tarinaa

Ihminen osoittaa arvojaan ostokäyttäytymisellään. Omia arvoja vastaavia tuotteita on mukavaa ostaa ja kuluttaa. Niistä myös halutaan viestiä ulospäin. Minkälainen tarina sinun tuotteillasi on, ja millaisia kuluttajia se puhuttelee? Tarinasi kertomiseen kannattaa panostaa, ja sen on oltava aito, oli se minkälainen tahansa.

Pakkauksen, ja brändin, identiteetti rakentuu strategian ja tarinan avulla. Kohdeyleisössä resonoivaa tarinaa hyödyntämällä vahvistat kuluttajan odotuksia ja kokemuksia brändistäsi. Pakkaus on usein ainut media, joka brändisi ja tuotteesi tarinaa kertoo, ja siksi sen suunnitteluun kannattaa panostaa.

Kaikilla tuotteilla ei tarvitse olla pitkää historiaa ja vaikuttavia juuria, joista tarina muodostuu. Tarina voi yhtä hyvin rakentua raaka-aineista, ekologisuudesta, yrittäjyydestä tai mistä vain kohderyhmääsi puhuttelevasta aiheesta.

Minun yritykseni tarina pohjautuu osaamiseeni ja yhteistyökykyyni.

Outi Oravainen pakkaussuunnittelija ja DesignCompanyn yrittäjä

Take away -pakkausten pantti­järjestelmä

EU on esittänyt direktiiviä, joka pakottaisi kaikki take away -elintarvikkeita tarjoavat yritykset siirtymään asteittain uudelleen käytettäviin tarjoiluastioihin.

Ensimmäisenä asetus koskisi paikan päällä tarjottavia juomia, jotka olisi jatkossa tarjottava kertakäyttömukin sijasta uudelleen käytettävästä mukista.

Myöhemmin asetus laajenisi koskemaan ruuan take away -tarjoiluastioita laajemmin. Kuluttaja lunastaisi itselleen ravintolasta astian panttia vastaan ja palvelun tarjoaja olisi vastuussa astioiden pesusta ja säilytyksestä. Aluksi nämä pantilliset astiat olisivat tarjolla kertakäyttöisten astioiden rinnalla.

Muoviset kertakäyttöpakkaukset kiellettäisiin kokonaan mm. hedelmien ja vihannesten pakkaamisessa, sekä hotellien shampoopulloissa.

Kuvakaappaus Helsingin Sanomien tekemästä jutusta Pakkaussuunnittelija Outin TikTokista

Some markkinoinnin kanavana

TikTok on mahtava alusta! Siellä käydään upeita vuoropuheluita. Olen saanut Pakkaussuunnittelija Outi -tilini seuraajilta uusia, erilaisia näkökulmia pakkaamiseen. Monet näistä ajatuksista eivät ole käyneet itselläni edes mielessä ennen omaa somekanavaa.

Olen itse sisältöjä tekemällä ja eri sosiaalisen median alustoja käyttämällä oppinut valtavasti somen voimasta. Rohkaisen kaikkia ottamaan nämä alustat viimeistään nyt käyttöön.  Sosiaalinen media antaa parhaimmillaan todella paljon. Tuotteellesi ja brändillesi on mahdollista saada systemaattisella työllä somessa valtavasti positiivista näkyvyyttä.

Aloitin tekemään videoita TikTokiin tilillä Pakkaussuunnittelija Outi kesällä 2022. En ollut juurikaan itse käyttänyt sovellusta aiemmin. Aloittaessani olin melko skeptinen, mutta olettamukseni alustan toksisuudesta osoittautui nopeasti vääräksi.

Tilini käsittelee kaikkea pakkauksiin ja brändäykseen liittyvää. Tuon esille uusia lakeja ja direktiivejä alaan liittyen. Puhun trendeistä, ja kerron mitä pakkaussuunnittelun alalla tapahtuu maailmalla. Vastailen myös ahkerasti seuraajieni kysymyksiin ja toiveisiin.

Vuorovaikutus ihmisten kanssa TikTokisssa on yksi parhaista asioista, joita sosiaalinen media on minulle ja yritykselleni tuonut. Sinullakin on kaikki mahdollisuudet tuoda haluamiasi asioita ja arvoja esille somessa ja saada ihmiset kiinnostumaan sanomastasi. Suosittelen!

Pakkaussuunnittelija Outi Helsingin Sanomien artikkelissa
Kuvakaappaus Helsingin Sanomien jutusta, joka kertoo Pakkaussuunnittelija Outi -TikToktilistäni

Ympäristö­ystävällinen pakkaus on elinehto

Pakkauksen ulkoasun ideointi on vain pieni osa pakkaussuunnittelua. Ekologiset pakkausratkaisut ovat globaali tavoite, ja välttämättömyys. Brändisi menestyy paremmin, kun mietit pakkauksesi jokaisen osan ekologisuuden ja eettisyyden mahdollisimman tarkasti.

Ympäristöystävällinen pakkaus on esimerkiksi kierrätetystä materiaalista valmistettu. Uusiutuvat pakkausmateriaalit ovat muita suositumpia myös kuluttajien keskuudessa. Pakkausmateriaalin vähentäminen tai ohentaminen on myös ympäristöteko. Monikerrosmateriaaleista kannattaa pyrkiä kohti monomateriaalia kierrätyksen helpottamiseksi. Pakkausten mitoittaminen logistiikassa optimaaliseksi vähentää sekä kustannuksia että päästöjä.

Muistathan myös viestiä ympäristöystävällisestä pakkauksesta asiakkaillesi, sillä maapallon hyvinvointi ohjaa monen kulutusta. Suosittelen lämpimästi jopa sanallisten kierrätysohjeiden lisäämistä pakkauksiin.

Monilla jälleenmyyjillä, kuten keskusliikkeillä, on omat ympäristötavoitteensa, joihin kannattaa tutustua, ja joita kohti pyrkiä.

Fossiilista muovia korvaamaan on kehitetty viime vuosina monia hyviä vaihtoehtoja. Kotimaisia innovaatiota pakkausmateriaaleihin on tullut maailmanlaajuisestikin mitattuna merkittävä määrä. Kerron näistä vaihtoehdoista mielelläni lisää, kun pakkausta suunnitellaan.

Arctic Raw -hunajan lahjapakkauksessa ei ole käytetty muovia eikä liimaa.

Pakkaussuun­nittelu nojaa yrityksen strategiaan

Pakkauksilla toteutetaan yrityksen laatimaa strategiaa. Vihreät arvot sellaisenaan eivät enää ole toimiva strategian osa, vaan itsestäänselvyys. Pakkausten avulla on mahdollista ilmentää ja toteuttaa monia arvoja ja päämääriä.

Oikein laaditun liiketoimintastrategian pohjalta luotu pakkauskonsepti on avainasemassa tuotteesi menestyksen kannalta. Valittu strategia näkyy niin pakkauksissa kuin kaikissa muissakin yrityksesi materiaaleissa, toimintatavoissa ja viestinnässä.

Kokonaisvaltainen brändistrategia kannattaa siis ehdottomasti ottaa fokukseen. Hyvä strategia on tärkeä kilpailukykysi vahvistamiseksi ja sitä kautta menestyksen luomiseksi. Tavoitteet voi saavuttaa vain, jos ne on asetettu.

Vastuullisuus on useimpien yritysten strategiassa, ellei jo itsestäänselvyys. Siirtymällä ekologisempiin pakkausratkaisuihin on mahdollista saavuttaa vastuullisuuden ja hiilijalanjäljen alentamisen tavoitteita.

Pelkkä kokemus tuotteesta ei ole koko totuus. Jokainen somepäivitys, asiakaspalvelukokemus, valokuva, tuoksu ja materiaali jättävät brändiisi jälkensä kuluttajan mielessä.

pH7 pakkausten suunnittelu on DesignCompanyn käsialaa

Sitouta asiakkaasi hyvällä pakkauksella brändiisi

Brändilläsi on monia kohtaamispisteitä asiakkaasi kanssa. Mitä positiivisempia näistä yksittäisistä kokemuksista pystyt asiakkaallesi luomaan, sitä arvokkaammaksi brändisi muodostuu.

Brändilupaukset on mahdollista lunastaa koko tuotteen elinkaaren ajan. Asiakkaasi kokee monia kosketuspisteitä brändisi ja pakkauksesi kanssa: Minkälainen ostokokemuksesta muodostuu, miten asiakasta palvellaan myyntipisteessä tai verkkokaupassa, kuinka brändisi reagoi, kun asiakas jakaa ostoksensa somessa, tai tekee reklamaation.

Erityisen tärkeää on se, vastaako pakkauksen sisällä oleva tuote asiakkaan mielikuvia brändistäsi ja tuotteestasi. Onhan pakkaustasi varmasti miellyttävä käyttää? Saako sen helposti ja siististi auki? Entä voiko pakkauksesi sulkea uudelleen, tai onko sillä väliä? Tyhjeneehän pakkaus viimeistä pisaraa myöten?

Kaikki yllä mainittu ja moni muu seikka vaikuttavat siihen, tarttuuko asiakkaasi juuri sinun tuotteeseesi seuraavallakin ostokerralla.

Puhtikauran pakkausten suunnittelun lähtökohtana oli sitouttaa kuluttaja brändiin opettamalla uuden tuotteen käyttöä ja lunastamalla varmasti annetut tuotelupaukset.

PT-kaupan vaatimukset pakkauksille

Mitä paremmin tuotteesi pakkaus vastaa sitä myyvän tahon vaatimuksiin, sen todennäköisemmin saat tavoittelemasi hyllypaikan ja hyvän myynnin. Päivittäistavarakauppa on tarkoin suunniteltua ja oman tuotteen näkyvyys kilpailijoiden joukossa kannattaa pitää mielessä alusta saakka.

Pakkaussuunnittelua aloitettaessa on tärkeää ottaa huomioon tuotteesi tulevat myyntikanavat ja hyllypaikat. Myydäänkö tuotettasi etupäässä verkkokaupassa vai kivijalassa? Entä mille hyllypaikalle tuotteesi sijoitetaan päivittäistavarakaupassa? Keitä ovat kilpailijasi ja millaisia ratkaisuja heillä on käytössään?

Päivittäistavarakaupan toimijoilla on kullakin omat tarkat pakkauksille asetetut reunaehtonsa, ja tavoiteohjelmat. Ketjut ottavat tuotteesi myyntiin todennäköisemmin, kun tuotteesi on suunniteltu vastaamaan heidän pakkauksille asettamiaan ilmastotavoitteita.

Yhtä lailla vaikuttaa se, kuinka tarkasti tutkittua tietoa sinulla on esittää tuotteesi tueksi. Esimerkiksi pakkauksia kannattaa tutkia kuluttajatesteillä jo suunnitteluvaiheessa ja kertoa hyvistä tuloksista jälleenmyyjillesi. Jos tuotteesi päihittää kilpailukentän, menestys on taattu. Hyvä myyntidekki onkin ensimmäinen edellytys päivittäistavarakaupan valikoimiin pääsemiseksi.

Olethan tutustunut jälleenmyyjiesi pakkauksia koskeviin tavoitteisiin ja noudatat niitä mahdollisuuksien mukaan?

Outi Oravainen – DesignCompanyn toimitusjohtaja ja pakkaussuunnittelija

Personoidut pakkaukset

Personoidulla pakkauksella on mahdollista jättää asiakkaalle pysyvä muistijälki. Oman nimen näkeminen kaupan hyllyllä, tai lapsenlapsen piirtämä taideteos pakkauksessa saattavat olla sykähdyttäviä hetkiä.

Pakkausten personointi ja piensarjatuotanto tulevat vahvistumaan pakkaussuunnittelun trendeinä. Digipainaminen tarjoaa yhä enemmän mahdollisuuksia myös pienemmille tilauserille.

Yksi varsin tehokas tapa osallistaa, ja sitä kautta sitouttaa kuluttajia brändisi pariin, on pakkausten personointi. Olemme nähneet pakkauksissa niin lasten tekemiä taideteoksia päiväkodin varainkeruussa, kun ihmisten kesälomakuvia keksipakkauksissakin. Kuluttajien postaamia reseptivinkkejä on hyödynnetty pakkauksissa.

Muita esimerkkejä hyvin vastaanotetuista personoiduista pakkauksista ovat vaikkapa Fazerin Siniset suklaalevyt, joihin voit kirjoittaa kääreeseen haluamasi tekstin, ja lähettää suklaalevyn verkkokaupasta suoraan saajan postilaatikkoon. Tai Coca-Cola, joka painoi ihmisten nimiä etiketteihinsä brändin sijaan. Muualla maailmassa esimerkiksi kuohujuomien lahjalaatikoita on mahdollista personoida lahjan saajalle sopivaksi.

Millä tavalla sinun tuotteesi voisi hyötyä personoinnista? Ideoidaan yhdessä!

Kierrätys- ja pakkaus­merkinnät

Moni haluaa panostaa arjessaan pakkausten kierrätykseen. Mitä helpompi pakkaus on kierrättää, sitä helpompi se on ostaa. Selkeät kierrätysmerkinnät, monomateriaaliset pakkaukset ja ylipakkaamisen välttäminen ovat kaikki asioita, jotka edesauttavat ostopäätöstä.

Pakkausten suunnittelussa on alettu kiinnittää jatkuvasti enemmän huomiota kierrätysmerkintöihin. Sanalliset kierrätysmerkinnät ovat yleistyneet vauhdilla, sillä kuluttajat arvostavat selkeitä merkintöjä ja kierrätys lisääntyy kotitalouksissa koko ajan. Nykypäivänä on harvoin järkevää lanseerata sellaista pakkausta, jossa ei ole mitään kierrätysmerkintöjä.

EU on jo asettanut direktiivillä tietyt kertakäyttöisiä muovipakkauksia koskevat pakkausmerkinnät pakollisiksi. Single use plastic (SUP) direktiivi asettaa määräyksiä kertakäyttöisten pakkausten merkinnöistä ja materiaaleista. Lisää tämänkaltaista lainsäädäntöä on varmasti luvassa lähitulevaisuudessa.

Hiilijalanjäljen laskenta kehittyy koko ajan, ja näitäkin merkintöjä tullaan näkemään pakkauksissa enenevässä määrin. On hyväalkaa miettiä, kuinka pian valveutuneet kuluttajat lukevat suvereenisti hiilijalanjälkimittareita pakkauksissa ja käyttävät erilaisia sovelluksia, joista saa lisätietoa pakkausten ympäristövaikutuksista.

Pakkauksissa kannattaa mainita mahdolliset kierrätetyt pakkausmateriaalit ja uusiutuvat raaka-aineet. Kestävän kehityksen mukaiset toimintatavat tuotantoketjussa on hyvä tuoda myös esille merkinnöissä. Nämä kuluttajalle arvokkaat tiedot lisäävät tuotteen myyntiä.

Onhan sinulla jo ainakin kierrätysmerkinnät pakkauskissasi mahdollisimman hyvin esillä?

Konditoria pH7 macaronspakkauskissa muovitarjottimet on vaihdettu kartonkisiin. Kaikista heidän pakkauksistaan löytyy kierrätysohjeet.

Kustannus­tehokkuus pakkaus­suunnittelussa

Ostamalla ammattitaitoa ja kokemusta on mahdollista säästää rahaa. Pakkausten suunnittelun tulisi aina perustua teorian ymmärrykseen. Siihen, mitä todella voidaan teknisesti toteuttaa ja miltä lopullinen suunnitelma näyttää myyntiympäristössä, ei tietokoneen ruudulla.

Mitä enemmän kokemusta erilaisista pakkaussuunnittelun projekteista on, sitä varmemmin seuraava projekti toteutuu älykkäästi ja kustannustehokkaasti. Enemmän kokemusta tarkoittaa myös enemmän teknistä osaamista, joka on avainasemassa pakkauksen suunnittelun alkuvaiheista lähtien. Liian paljon on niitä pakkaussuunnitelmia, joita ei lopulta voida toteuttaa teknisten rajoitteiden vuoksi. Rahasi menevät hukkaan sellaisia yksityiskohtia hioessa, joita ei lopulta saada tuotannossa käytäntöön.

Minä luon pakkauskonseptit aina alusta lähtien siten, ettei yllätyksiä tule projektin loppupäässä kustannusten nousun tai teknisten rajoitteiden muodossa. Osaan toteuttaa mille tahansa painomenetelmälle ja pakkausformaatille sopivat paino-originaalit itse. Sen takia en koskaan edes ala suunnitella sellaista pakkausta, jota ei voi toteuttaa.

Mietin aina suunnitteluprosessin aikana kustannuksia. Usein on mahdollista toteuttaa asioita vähemmällä värimäärällä ja pienemmillä painolaattakustannuksilla. Säästöjä voi kerryttää myös vaikkapa suunnittelemalla pakkaukset siten, että painossa tulee vähemmän vaihtoja tai voidaan säästää painoarkkien kokonaismäärässä. Välillä erikoisefektejä hyödyntämällä voi sada huomattavia säästöjä. Keinoja on monia, kunhan niistä vain on tietoinen ja osaa soveltaa teoriaa.

Tiesithän, että tarkastan aina suunnittelemieni pakkausten painon vedokset. Painotöiden valvonta painokoneella kuuluu myös palvelukonseptiini.

Olen hyvä organisoimaan ja pitämään asiat järjestyksessä. Olenkin vetänyt myös suurempia asiantuntijoiden yhteistyönä toteuttamia pakkauskehitysprojekteja ilman varsinaista omaa suunnitteluosuutta.

Erikoisefekteillä pakkauksiin saa näyttävyyttä ja erottautumiskykyä. Kuvassa on fuksianpunaista foilia, jota käytin suklaarasian koristeluissa.

Kuluttaja­tutkimus kertoo pakkauksen menestyksestä

Kuluttajatutkimuksella saat arvokasta tietoa pakkauksesi tulevasta menestyksestä. Pääset selvittämään oikeilta ostajilta, miten halukkaita he olisivat ostamaan tuotteesi. Oikean hintaposition haarukoiminenkin voi olla tarpeellista. Kaikkein kalleinta on lanseerata tuote, jolle ei ollutkaan kysyntää.

Ajaahan tuotekehitystäsi varmasti kuluttajan tarve, eli se, että kohderyhmältäsi löytyy aito syy ostaa tuotteesi?

Kuluttajatutkimus on tarpeellinen työkalu konseptien arvioinnissa. Kaikkein paras lähtökohta on kartoittaa kuluttajien tarvetta jo ennen ensimmäisenkään konseptin luomista. Ilman riittävää kysyntää tuotteella ei ole elinehtoja.

Kuluttajatutkimuksella voidaan selvittää paitsi konseptisi ostohalukkuutta, myös pakkassuunnittelun tuotteellesi luomaa mielikuvaa. Ostokiinnostuksen lisäksi voidaan tutkia vaikkapa tuotteen oikeaa hintapistettä tai erottuvuutta kilpailijoista.

Hyllynäkyvyys on tärkeää ottaa huomioon pakkauksia suunniteltaessa. Myös erottuvuutta kilpailijoista voidaan tutkia silmänliiketutkimuksella ja muilla kuluttajatutkimuksen keinoilla. Hyllyssä voi erottua väreillä, muodoilla, viesteillä, tai vaikka kuvituksella. Mutta mikä on juuri sinun kohderyhmäsi mielestä relevantein tapa – siitä kannattaa ottaa selvää.

Kuluttajatutkimuksista saatujen hyvien tulosten avulla omaa tuotetta on helpompi myydä myös esimerkiksi keskusliikkeille.

Pakkaustutkimus auttaa todentamaan tuotteen potentiaalin ennen lanseerausta. Epäonnistunut lanseeraus on kallis ja ikävä tapa tehdä väliin jäänyt kuluttajatutkimus.

Kuluttajatutkimus antaa myös pakkaussuunnittelijalle arvokasta tietoa siitä, miten lopullinen konsepti kannattaa rakentaa.
Scroll to Top