10 syytä rakentaa yrityksen somepresenssiä
Asiantuntijavaikuttajalla on vaikutusvaltainen mahdollisuus levittää sosiaalisessa mediassa oikeaa tietoa ja lisätä yleissivistystä. Yrityksillä olisi valtavasti käyttämätöntä potentiaalia sosiaalisessa mediassa vaikuttaa yhteiskunnallisesti kestävällä tavalla.
Kohta verkon hakukoneet, kuten Google, näyttävät ensimmäisenä videosisältöiset hakutulokset. Jos yrityksesi ei tee videomuotoista sisältöä, näissä hakutuloksissa ei voi näkyä.
Olen saanut valtavasti itselleni puhumalla pakkaussuunnittelusta somessa. Yhteisöni kommentoi ahkerasti ja rakentavasti. Olen päässyt pois suunnittelijan elinpiirini kuplasta. Vuorovaikuttamalla ihmisten kanssa olen itse oppinut valtavasti. Ymmärrän entistä paremmin, mitä kuluttaja ajattelee ja miten hän toimii. Keskustelumme herättävät usein uudenlasta ja monipuolista ajattelua esille tuomistani aiheista. Se on valtava rikkaus.
Puhun videoillani esimerkiksi ekologisemmista pakkausvalinnoista ja kierrätyksestä. Moni onkin kommentoinut alkaneensa katsoa pakkauksia kaupassa eri silmin. Tällaiset kommentit motivoivat jatkamaan sisällöntuotantoa.
On etuoikeus rakentaa kanavaa, jolla yhteisöni voi myös kommunikoida keskenään. Jakaa tietoa ja vinkkejä. Tässä olisi iso potentiaali muillekin yrityksille sitouttaa asiakkaitaan somessa. On erittäin arvokasta kuulla, mitä muut ajattelevat bisneksestäsi.
Oikeanlaisella somesisällöllä voidaan auttaa nuoria.
TikTokissa muuten tavoittaa jo ihan aikuisiakin käyttäjiä, mutta erityisesti nuoret siellä on helppo saada ”kiinni”. Nuoret kuluttavat tietoa usein mieluummin videomuodossa, kuin tekstimuodossa. Tämä yritysten olisi hyvä pitää mielessä sisältöä suunnitellessaan. Nuorten usko omaan pärjäämiseen työelämässä on heikentynyt vuosi vuodelta. Yritykset pystyisivät osaltaan vähentämään työelämään liittyviä vääristymiä nuorten keskuudessa näyttämällä somessa, minkälaista heidän työpaikallaan oikeasti on. Oikea tieto lieventää oletuksia.
Tein taannoin someen työpaikkailmoituksen videon muodossa. Sain siihen muutamassa päivässä yli sata hakijaa. Tässä yksi hyvä syy lisää yritysten rakentaa omaa presenssiään nuortenkin suosimiin kanaviin.