Hyödynnä nämä asiakaskohtaamispisteet brändisi vahvistamiseen
Aito palaute markkinoilta on arvokkainta tietoa, jota voit saada. Vuorovaikutus asiakkaidesi kanssa sosiaalisessa mediassa on tehokas, mutta silti monelta brändiltä alihyödynnetty keino sitouttaa asiakkaita. Erottaudu sillä eduksesi kilpailijoistasi!
Ole asiakkaillesi näkyvä ja reagoiva somessa. Yllätyt tuloksista!
Olen tehnyt lukuisia pakkauksiin liittyviä videoita Instagramiin ja muihin sosiaalisen median kanaviin. Vaikka olen merkinnyt julkaisuihini tuotteen valmistajan tai brändin, vain harva niistä on tullut vastaamaan kuluttajien kysymyksiin. Kommenteista puhumattakaan. Liian moni jättää tilaisuuden käyttämättä. Pakkaussuunnittelijana ja vaikuttajana tiedän, miten suuri vaikutus hyvin suunnitellulla pakkauksella ja sen herättämällä keskustelulla somessa voi olla kuluttajan ostokäyttäytymiseen.
Kuvittele itsesi kuluttajana: jätät brändille kysymyksen, kehut tuotetta tai kiität hyvästä kokemuksesta. Jos saisit vastaukseksi ystävällisen ja henkilökohtaisen viestin, ostaisitko tuotteen todennäköisemmin uudelleen? Suosittelisitko sitä helpommin ystävällesi? Jakaisitko kuvan tuotteen käytöstä tai pakkauksen avaamisesta?
Kuluttajat kertovat yllättävän paljon pakkauksistasi ja brändisi herättämistä mielikuvista, kunhan seuraat oikeita kanavia. Intohimoinen brändi on hereillä somessa ja seuraa aktiivisesti, mitä kuluttajat jakavat ja miten heidän tuotteistaan ja pakkauksistaan puhutaan. Onko pakkauksesi visuaalisesti houkutteleva eli Instagrammable? Herättääkö pakkauksen avaaminen wow-reaktion? Juuri tällaisia kokemuksia kuluttajat jakavat kavereilleen ja näitä hetkiä kannattaa hyödyntää pakkaussuunnittelussa.
Muista myös fyysiset kohtaamispisteet. Onko liiketilasi, myyntipisteesi tai muu asiakasrajapintasi visuaalisesti kiinnostava ja mieleenpainuva? Luo paikkoja ja tilanteita, joista asiakkaat haluavat ottaa kuvia ja jakaa niitä eteenpäin. Hyvin suunniteltu pakkaus voi olla osa tätä kokemusta. Yllätyt, kuinka paljon kaverin suositus vaikuttaa ostopäätökseen.
Vastaamalla kuluttajien sinulle jättämiin kysymyksiin ja kiittämällä palautteesta osoitat, että kuuntelet asiakkaitasi. Samalla sitoutat heidät vahvemmin brändiisi.