Puhtikaura – kaurabuumin uranuurtaja

Viipurilainen Kotileipomo

Kun Tepi Viipurilaisesta Kotileipomosta soitti minulle kertoakseen valmisteilla olevasta kaurainnovaatiosta ja pyysi mukaan osaksi tuotteen lanseeraustiimiä, olin innoissani. Kaurabuumi oli silloin vasta nostamassa päätään.

Suomalaisen kauran ei todellakaan tarvitse ujostella maalaisia juuriaan. Nämä tuotteet valmistetaan maailman parhaasta ja puhtaimmasta Taivalkosken Myllyn ja suomalaisten viljelijöiden yhteistyönä tuottamasta kaurasta Viipurilaisen Kotileipomon toimesta. Puhtikaura on huippuosaamisen ja pitkän kehitystyön tulos, hienonhieno kaurapuuteri.

Uudenlaisen tuotteen pakkauksen informatiivisuus on keskeistä

Suunnittelin Puhtikauralle puhtaan tyylikkään ja informatiivisen pakkauksen, joka tuo selkeästi esille tuotteen korkean laadun ja kotimaisen kauran ruokainnovaation. Tuote oli lanseeratessa käyttäjilleen täysin uudenlainen. Käyttötarkoituksista viestiminen oli yksi pakkaussuunnittelun keskeisiä tehtäviä. Suunnittelin heti pakkauksen etuosaan selkeät viestit tuotteen käyttötavoista.

Vuoden elintarvike

Puhtikaura valittiin sittemmin oikeutetusti vuoden elintarvikkeeksi vuonna 2016. Tuomaristo nimesi yhdeksi valintakriteerikseen pakkausdesignin ja vahvan visuaalisen brändin. Vaikka Puhtikaura on ollut markkinoilla jo monta vuotta, se on edelleen yksi pidetyimmistä pakkauksista, joita olen suunnitellut.

Aito tarina ja lähiruoka

Olen suunnitellut puhtikauraperheeseen myös yhden tilan kaurasta valmistetun kaurahiutalepakkauksen. Tässä tuotteessa yhdistyvät aito tarina ja todellinen lähiruoka. Jokainen pakkaus on jäljitettävissä samoille hämäläisille pelloille saakka.

”Työskentely Outin kanssa on mutkatonta ja ammattimaista. Mukavien ihmisten kanssa on mukava tehdä projekteja. Fiilis näkyy myös lopputuloksessa.”

Teppo Ylä-Hemmilä, Leipuri | Viipurilainen Kotileipomo

Ruoka & Juoma
Brändäys, Foliointi pakkauksissa, Pakkaussuunnittelu, Visuaalinen identiteetti