Brändi-ilmeen uudistus käsin tehdyille suklaatuotteille

Kultasuklaa

Pakkaussuunnittelu on tärkeä osa yrityksen matkaa. Kultasuklaan suklaapakkauksissa näkyvät sekä matkan varrella hiottu ilme että kullanhohtoinen juhlavuosi

Brändi-identiteetin vahvat symbolit hyllynäkyvyyden parantajina

Miksi jotkut tuotteet löytävät paikkansa markkinoilta ja säilyttävät asemansa jopa 30 vuotta, kun toiset katoavat nopeasti?

Onnistuneen pitkän ajan yhteistyön taustalla on yleensä ketju osaavia ihmisiä, jotka saattavat projektin yhdessä ammattimaisesti maaliin. Ammattilainen yhteistyö antaa parhaimmillaan paljon lisäarvoa pakkaussuunnitteluun.

Esimerkiksi tässä artikkelissa esitellyt suklaakääreet on toteutettu luotettavan pitkän ajan yhteistyökumppanini Granon kanssa. Tuttujen osaavien ihmisten kanssa projektit sujuvat mallikkaasti myös painatusvaiheessa.

Minulla on omakohtaista kokemusta laajasta verkostosta painotaloja niin Suomessa kuin Euroopassakin, pystyn suosittelemaan toteutustapoja kullekin pakkaukselle ja neuvomaan oikean painon valinnassa ja kilpailutuksessa. Painatusten valvonnat teen paikan päällä, kun tuote menee ensimmäisen kerran painoon. Kaikki tämä on olennainen osa onnistunutta painotyötä yhdessä painotalon kanssa.

”Kun pakkaussuunnittelijalla on ymmärrys, mitä painomenetelmää käytetään ja miten oikeanlainen design pitää painomenetelmän suhteen jo alunperin suunnitella, koko prosessi on saumaton.”

Pakkauksen suunnitteluun sisältyy aina tavoite, että tuote erottuu hyllyssä

Kun puhutaan graafisesta ilmeestä, suklaapakkauksen suunnitteluun sisältyy aina tavoite, että tuote erottuu hyllyssä ja se poimitaan ostoskoriin myös uudelleen. Pakkaus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Etenkin silloin, kun markkinointibudjetti on muuten rajallinen, pakkaus saattaa olla ainoa tapa kertoa kuluttajalle tuotteen olemassaolosta. Herkullisinkaan laatutuote ei välttämättä säily markkinoilla, jos sen ilme ei vastaa sisältöä tai jos se jää paremmin toimivien pakkausten varjoon.

Kultasuklaa on Iittalan Lasimäellä sijaitseva yritys, joka valmistaa laadukasta käsityösuklaata. Iittalan punaisessa talossa valmistettu suklaa on aidosti käsin tehtyä ja sen valmistukseen käytetään parhaita raaka-aineita. Yrityksen toimintaa ohjaavat rohkeus ja luovuus, joilla suomalaista käsityötä halutaan pitää kilpailukykyisenä: Kultasuklaan tehtaalta ovat lähtöisin esimerkiksi mansikka-, salmiakki- ja pippurisuklaa.

Olen tehnyt Kultasuklaalle graafista suunnittelua jo vuosia, ja meille on kehittynyt tiivis ja luottamuksellinen yhteistyömalli. Se on pakkaussuunnittelijan kannalta paras mahdollinen tilanne myös uusissa toimeksiannoissa onnistumiseen. Tuloksena on Kultasuklaan yhteneväinen ulkomaillakin noteerattu pakkausilme, jota ovat vuosien varrella täydentäneet uudet maut.

“Mitä pidempi ja luottamuksellisempi yhteistyö, sen parempi lopputulos.”

Kun nyt Kultasuklaan 30-vuotis juhlavuoden kunniaksi kauppoihin saapuvat ylelliset karamellisoidut Gold-suklaat, on hyvä hetki katsoa taaksepäin myös sitä, millainen rooli pakkauksilla on yrityksen brändin kehittämisessä ollut.

Pakkaukset ovat tärkeä osa yritysilmeen kehitystä ja ne korostuvat etenkin käännekohdissa: juhlavuonna, uusien tuotteiden lanseerauksessa, sekä etsittäessä uutta brändi-ilmettä.

Uusi ilme: pakkaukset kertovat huippulaadusta ja luovat tunnistettavan brändin

Vuonna 2018 suklaatehdas sai uudet omistajat ja lähdimme yhdessä toteuttamaan kokonaisvaltaista brändiuudistusta Kultasuklaalle. Lähtökohta oli tuoda entistä paremmin esiin yrityksen huippulaadukas käsin tehty kotimainen sukla. Ensimmäinen askel olikin stilisoida yrityksen logo ilmentämään tuotteen laatua.

Vahvat ja tunnistettavat symbolit toimivat hyllynäkyvyyden parantajina. Siksi projektin keskeisiä tavoitteita olikin rakentaa tuotevalikoimalle yhteneväinen, aitoa laatua huokuva ja gaafisesti koukuttava ilme

Jotta tässä onnistuttiin, halusin sisällyttää kaikkiin pakkausmateriaaleihin samat graafiset elementit. Lopputuloksena on Kultasuklaan tunnistettava ilme, joka nivoo yhteen koko brändi-identiteetin.

Tällä tavalla tuotteista on myös mahdollista tehdä erittäin näyttäviä esillepanoja kaupoissa. Mieti hetki kaupan herkkuhyllyä, joka on täynnä erilaisia suklaapakkauksia. Kun samat värikkäät kuviot toistuvat vierekkäin ja peräkkäin, silmä hakeutuu helpommin juuri Kultasuklaan tuotteiden kohdalle. Tämä on erityisen tärkeää kaupan hyllyllä, sillä näkyvin ja erottuvin tuote päätyy merkittävästi useammin kuluttajan ostoskoriin varsinkin ensiostokerralla.

“Laaja tuotesarja kannattaa rakentaa siten, että jokainen sarjan pakkaus toimii myös yksilönä.”

Konvehtirasioiden kohdalla haluttiin korostaa ekologista luksusta. Siksi käsin tehtyjen upeiden konvehtien rasioiden värimaailmaksi valikoituikin kullan, mattamustan ja pianokiiltävän pinnan tyylikäs yhdistelmä. Se luo sopivan kontrastin eri väreissä koreileville herkullisille suklaakonvehdeille.

Kaikki konvehdit valmistetaan ja pakataan käsin Iittalassa ja se saa näkyä myös konvehtirasioissa. Pakkausten suunnittelussa otettiin huomioon myös yrityksen arvot: ekologisten pakkausten materiaalit on valittu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti siten, että ne ovat muovittomia.

Suklaalevyille puolestaan valitsin värikkäämmän paletin. Jokainen sarjan maku saa loistaa omissa herkullisissa tunnusväreissään. Nämä suklaalevyjen kääredesignit ovat saavuttaneet valtavan suosion kuluttajien keskuudessa. Pakkausdesign on noteerattu myös kansainvälisesti ja niille myönnettiin 2018/19 World Brand Design Awardseissa Shortlist Winner-titteli.

Kasvu käännekohtana: Erityisesti vientiin suunnatut suklaapakkaukset ja uusi jakelukanava

Usein uusien pakkausten suunnittelu liittyy käännekohtiin, kuten uuden tuotteen lanseeraukseen tai uuteen viennin jakelukanavaan. Näin oli myös Joulupukkisäätiön virallisena yhteistyökumppanina toimivan Kultasuklaan kohdalla.

Tällä kertaa toimeksiantona oli suunnitella erityisesti vientiin suunnatuille ulkomaalaiselle ehkä eksoottisiakin suomalaisia makuja sisältäville suklaalevyille uudet pakkaukset. Suklaalevyissä on käytetty puhtaita suomalaisia raaka-aineita, kuten esimerkiksi puolukkaa, mustikkaa ja karpaloa.

Vientipakkauksen suunnittelu lähtee liikkeelle etenkin siitä, että pakkauksen viesti ymmärretään kohdemarkkinalla oikein.

Lähtökohtina olivat Suomen puhdas luonto, lappilainen tematiikka ja erityisesti puhdas lumi. Samalla pidin kuitenkin erityisen tärkeänä nostaa selkeästi esille tuotteiden marjaisat maut.

Pelkkänä englanninkielisenä tekstinä marjojen nimet saattavat jäädä ulkomaiselle kohderyhmälle vaikeiksi hahmottaa ja tunnistaa. Niinpä valitsin pakkausten etuosaan selkeät kuvitukset, joissa koreilevat suomalaiset supermarjat.

Pakkauksissa pohjoisen revontulien sävyissä leiskuva taivas tuo designiin sopivasti oikeanlaista arktista taikaa. Kokonaisuutta rauhoittaa valkoinen alaosa, joka kuvaa hienostuneesti puhdasta Suomen talvea ja lunta. Samalla vaalealle alaosalle asetellut marjat pääsevät upeasti esille kaupan hyllyssä.

Jotta erilaisten tuotteiden pakkausten ilmeet ja yrityksen brändi-identiteetti säilyvät yhtenäisinä, varioimme pakkausten kirjasintyylit ja logot yrityksen olemassa olevien pakkausten mukaan. Loppusilauksena pakkauksiin lisättiin totta kai itse joulupukin signeeraus, sillä suklaat ovat Santa Claus Finlandin virallisia tuotteita.

“Tämä design on ollut erittäin pidetty aasialaisten asiakkaiden keskuudessa.”

Tuotteen tarinan ja alkuperän tuominen esille pakkauksessa on suomalaiselle tuotteelle usein viennissä etu. Aasiassa arvostetaan tutkitusti* suomalaisia elintarvikkeita erityisesti niiden turvallisuuden, terveellisyyden ja luonnonmukaisuuden takia.

Pelkkä suomalaisuus ei kuitenkaan myy missään. Tuotteiden takana oleva loistava tarina on brändäyksen ytimessä. Miksi juuri tämä tuote on ostamisen arvoinen?

Etenkin Aasiassa myös jakelukanavalla on erityinen merkitys. Jos esimerkiksi arvostettu luksustavarataloketju ottaa tuotteen myyntiin, se edustaa kuluttajan silmissä jo valmiiksi hyväksi todettua tuotetta ja varmaa laatua. Nämä pakkaukset ovatkin olleet erityisen pidettyjä juuri aasialaisten kuluttajien keskuudessa.

Sarjan kasvaessa uusilla mauilla tätä pakkauslinjaa on helppo laajentaa

*Luke – Arctic Food from Finland 2020

30-vuoden matkaa juhlistetaan näyttävästi kullalla ja samettisin mauin

Kultasuklaan 30-vuotiseen matkaan on siis mahtunut paljon erilaisia pakkauksia. Juhlavimpia niistä taitavat kuitenkin syystäkin olla uusille ylellisille juhlavuoden uutuuksille Gold-täytesuklaille suunnitellut kullanhohtoiset huippulaadusta kertovat pakkaukset.

Karamellisoidun Gold-suklaan eri makuja erottavat jokaisen maun omat värit: ruskea nougat, vaalea caramel, oranssi appelsiini ja tumma mokka. Yksinkertaisen tyylikästä kultaista pakkausta korostaa mustalla pohjalla muistakin pakkauksista tuttu Kultasuklaa-logo.

Vientiin suunnattujen suklaiden tapaan myös Gold-tuotesarjan pakkausten fontit ja graafiset elementit noudattavat Kultasuklaan pidettyä yhtenäistä ilmettä.

Kultasuklaan tuotteet ovat hyvä esimerkki siitä, että eri tuotteiden pakkauksissa voidaan yhtenäisyys säilyttäen korostaa uusia tärkeitä elementtejä.

Matkan varrella uusien tuotteiden myötä myös pakkausten ilme kehittyy ja on tärkeä osa yrityksen brändi-identiteetin viestintää.

Jos sinunkin yrityksesi kaipaa uutta yhtenäistä ilmettä tuotepakkauksiin tai mietitte esimerkiksi vientiin sopivan pakkauksen designia ja toteutusta, ota yhteyttä ja jutellaan lisää projektistanne. Yhteydenotto ei sido sinua mihinkään.

“Yhtenäisyys mahdollistaa myös uusien pakkausten toteuttamisen samoja hyväksi todettuja ratkaisuja hyödyntäen.“

Ruoka & Juoma
Brändikonsepti, Displayt, Julisteet, Käyntikortit, Kuljetuslaatikot., Logon suunnittelu, Messut, Pakkauskonseptointi ja pakkaussuunnittelu, POS-materiaalit, Visuaalinen identiteetti

Oliko artikkeli kiinnostava?