Käsin tehtyjen tuotteiden ylelliset kääreet

Kultasuklaan pakkaukset ja brändi-ilme

Onnistuneen pitkän ajan yhteistyön taustalla on yleensä ketju osaavia ihmisiä, jotka saattavat projektin yhdessä ammattimaisesti maaliin. Ammattimainen yhteistyö antaa parhaimmillaan paljon lisäarvoa pakkaussuunnitteluun.Esimerkiksi tällä sivulla esitellyt suklaakääreet on toteutettu luotettavan pitkän ajan yhteistyökumppanini Granon kanssa. Tuttujen osaavien ihmisten kanssa projektit sujuvat mallikkaasti myös painatusvaiheessa.

DesignCompanylla on omakohtaista kokemusta laajasta verkostosta painotaloja niin Suomessa kuin Euroopassakin. Suosittelemme toteutustapoja kullekin pakkaukselle ja neuvomme oikean painon valinnassa ja kilpailutuksessa. Painatusten valvonnat teemme henkilökohtaisesti paikan päällä. Kaikki tämä on olennainen osa onnistunutta painotyötä yhdessä painotalon kanssa.

Painon näkökulmasta Outin kanssa työskentely on sujuvaa, sillä hän toimittaa meille aina painovalmiit aineistot ja miettii kanssamme teknisen toteutuksen yksityiskohdat painotavasta riippumatta.

Antti Grönberg
Myyntipäällikkö
Grano Oy
Karamellisoidun Gold-suklaan eri makuja erottavat jokaisen maun omat värit: ruskea nougat, vaalea caramel, oranssi appelsiini ja tumma mokka. Yksinkertaisen tyylikästä kultaista pakkausta korostaa mustalla pohjalla muistakin pakkauksista tuttu Kultasuklaa-logo.

Pakkauksen suunnitteluun sisältyy aina tavoite tuotteen erottuvuudesta hyllyssä

Pakkaus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Etenkin silloin, kun markkinointibudjetti on muuten rajallinen, pakkaus saattaa olla ainoa tapa kertoa kuluttajalle tuotteen olemassaolosta. Herkullisinkaan laatutuote ei välttämättä säily markkinoilla, jos sen ilme ei vastaa sisältöä tai jos se jää paremmin toimivien pakkausten varjoon.

Kultasuklaa on Iittalan Lasimäellä sijaitseva yritys, joka valmistaa laadukasta käsityösuklaata. Iittalan punaisessa talossa valmistettu suklaa on aidosti käsin tehtyä ja sen valmistukseen käytetään parhaita raaka-aineita. Yrityksen toimintaa ohjaavat rohkeus ja luovuus, joilla suomalaista käsityötä halutaan pitää kilpailukykyisenä: Kultasuklaan tehtaalta ovat lähtöisin esimerkiksi mansikka-, salmiakki- ja piparisuklaa.

Jokainen suklaalevysarjan maku saa loistaa omissa herkullisissa tunnusväreissään. Nämä suklaalevyjen kääredesignit ovat saavuttaneet valtavan suosion kuluttajien keskuudessa. Pakkausdesign on noteerattu myös kansainvälisesti ja niille myönnettiin 2018/19 World Brand Design Awardseissa Shortlist Winner -titteli.

Mitä pidempi ja luottamuksellisempi yhteistyö, sen parempi lopputulos

DesignCompany on tehnyt Kultasuklaalle graafista suunnittelua ja tuotteiden brändäystä jo vuosia, ja meille on kehittynyt tiivis ja luottamuksellinen yhteistyömalli. Se on pakkaussuunnittelijan kannalta paras mahdollinen tilanne myös uusissa toimeksiannoissa onnistumiseen. Tuloksena on Kultasuklaan yhteneväinen ulkomaillakin noteerattu pakkausilme, jota ovat vuosien varrella täydentäneet uudet maut ja kuosit.

Pakkaukset kertovat huippulaadusta ja luovat tunnistettavan brändin

Vuonna 2018 suklaatehdas sai uudet omistajat ja lähdimme yhdessä toteuttamaan kokonaisvaltaista brändiuudistusta Kultasuklaalle. Lähtökohta oli tuoda entistä paremmin esiin yrityksen huippulaadukas käsin tehty kotimainen suklaa. Ensimmäinen askel olikin stilisoida yrityksen logo ilmentämään tuotteen laatua.

Jotta tässä onnistuttiin, haluttiin sisällyttää kaikkiin pakkausmateriaaleihin samat graafiset elementit. Lopputuloksena on Kultasuklaan tunnistettava ilme, joka nivoo yhteen koko brändi-identiteetin.

Vahvat ja tunnistettavat brändisymbolit toimivat hyllynäkyvyyden parantajina. Siksi projektin keskeisiä tavoitteita olikin rakentaa tuotevalikoimalle yhteneväinen, aitoa laatua huokuva ja graafisesti koukuttava ilme. Yhteneväiset pakkaukset muodostavat myymälässä näyttävät massaesillepanot.


Näissä vientiinkin suunnatuissa pakkauksissa pohjoisen revontulien sävyissä leiskuva taivas tuo designiin sopivasti oikeanlaista arktista taikaa. Kokonaisuutta rauhoittaa valkoinen alaosa, joka kuvaa hienostuneesti puhdasta Suomen talvea ja lunta. Samalla vaalealle alaosalle asetellut marjat pääsevät upeasti esille kaupan hyllyssä.

Pakkausten kirjasintyylit ja logot varioitiin yrityksen olemassa olevien pakkausten mukaan, jotta erilaisten tuotteiden pakkausten ilmeet ja Kultasuklaan brändi-identiteetti säilyvät yhtenäisinä. Loppusilauksena pakkauksiin lisättiin totta kai itse joulupukin signeeraus, sillä suklaat ovat Santa Claus Finlandin virallisia tuotteita.
Konvehtirasioissa haluttiin korostaa ekologista luksusta. Siksi käsintehtyjen upeiden konvehtien rasioiden värimaailmaksi valikoituikin kullan, mattamustan ja korkeakiiltoisen pinnan tyylikäs yhdistelmä. Se luo sopivan kontrastin eri väreissä koreileville herkullisille suklaakonvehdeille.

Ekologisten pakkausten materiaalit on valittu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti siten, että ne ovat muovittomia.
Scroll to Top